Je opnames zijn klaar. Je hebt net de definitieve master ontvangen van je producer en ook het artwork is gereed. Dan wil je je nieuwe meesterwerk natuurlijk zo snel mogelijk releasen op Spotify, Apple Music en alle andere platforms. Heel begrijpelijk, maar er zijn een aantal goede redenen om je releasedatum iets ruimer in te plannen. We geven je hieronder een aantal tips.

Laten we eerst een belangrijke vraag beantwoorden: kun je zelf aangeven op welke datum je release online moet verschijnen? Het antwoord is: ja, bij het uploaden van je release vul je een ‘digital release date’ in. Dit is dus de datum waarop je wilt dat je release op alle platforms verschijnt. Wanneer je die datum maar één of twee dagen vooruit zet, zal je release zo snel mogelijk online verschijnen, maar over het algemeen duurt het langer dan die een of twee dagen.

Dat brengt ons dus bij de redenen waarom je je releasedatum beter iets verder in de toekomst kunt zetten:

Verwerkingstijd: Op het moment dat je op ‘distribute this release’ klikt, verschijnt je release niet direct op alle platforms. Er vindt eerst een technische controle plaats van je bestanden en je titelgegevens. Daarna wordt de release afgeleverd bij Spotify en andere diensten die je hebt gekozen en deze verwerken de release vervolgens. Er is dus altijd sprake van enige verwerkingstijd. Hoelang die verwerkingstijd is, verschilt per platform en is ook afhankelijk van de drukte, maar over het algemeen is het verstandig om te rekenen op minimaal drie tot vier dagen voor de controles, het afleveren en de verwerking door alle stores. In de dagen daarna zal je release daadwerkelijk “live” gaan.

Onze tip: upload je release minimaal acht dagen voor de gewenste releasedatum, dan is er voldoende verwerkingstijd en ook nog wat speling om eventuele fouten te corrigeren. In aanloop naar kerstmis is het overal extra druk, dus in november en december raden we een nog ruimere planning aan.

Promotie en ‘playlist consideration’: Natuurlijk wil je niet alleen dat je release online verschijnt, maar je wilt ook dat deze beluisterd wordt door je fans. Het gebeurt lang niet altijd, maar voor een succesvolle release is het opstellen van een promotieplan essentieel. Wanneer je bewust toewerkt naar een releasedatum, spreekt het voor zich dat je je release zo ruim mogelijk van tevoren inplant, zodat je bijvoorbeeld ook gebruik kunt maken van de ‘playlist consideration‘ van Spotify en een presave-campagne kunt opzetten.

‘Playlist consideration’ is de optie om je release al voor de releasedatum onder de aandacht te brengen van de Spotify-redactie, om zo in aanmerking te komen voor een plekje op één of meer van hun officiële playlists. Spotify adviseert om te zorgen dat de release minimaal zeven dagen voor de releasedatum in hun systeem staat. Meer informatie over de werkwijze vind je hier.

Onze tip: upload je release minimaal tien dagen voor de gewenste releasedatum wanneer je gebruik wilt maken van de playlist consideration van Spotify. Op die manier zorg je ervoor dat de release op tijd zichtbaar is via je Spotify for Artists-account. Bovendien zorg je er op deze manier voor dat je nieuwste release zichtbaar is in de ‘release radar’ van je Spotify-volgers.

Pre-save campagnes: Een ‘pre-save’ is de optie om je luisteraars al voor de releasedatum een link te sturen naar je nieuwe release. Wanneer ze op die link klikken, zal je nieuwe single of album op de dag van release automatisch toegevoegd worden aan de bibliotheek van de luisteraar. Dit werkt o.a. voor Spotify en Apple Music. Verder kun je via een pre-save campagne alvast peilen hoe succesvol je release zal zijn en je kunt b.v. je fans ook vragen of ze zich willen abonneren op een nieuwsbrief. Volgens deskundigen heeft een pre-save campagne pas echt nut wannneer deze minimaal enkele weken voor de releasedatum gestart wordt.

Onze tip: upload je release enkele weken voor de releasedatum wanneer je deze wilt promoten met een pre-save campagne. Sommige promoters adviseren zelfs om hier twee tot drie maanden voor uit te trekken. Het opzetten van een pre-save kun je doen via websites als Presave.io of Soundplate.com.

Samenvattend: los van je promotie-plannen is het verstandig om je release minimaal acht dagen voor de gewenste releasedatum te uploaden, zodat er voldoende verwerkingstijd is en de release overal op hetzelfde moment verschijnt. Wanneer je gebruik wilt maken van ‘playlist consideration’ bij Spotify is de termijn minimaal tien dagen. Uiteraard kan het nooit kwaad om je releasedata nog iets ruimer in te plannen, zodat je zonder stress kunt toewerken naar het moment dat iedereen je nieuwste creaties kan horen!

Heb je vragen over de planning van je releases? Mail gerust naar info@wmdigitalservices.nl.