Help

Kom je er niet uit? We verzamelen op deze pagina veelgestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet bij? Mail gerust naar info@wmdigitalservices.nl.

Stapsgewijze hulp bij het uploaden van je release vind je in de Upload-handleiding.

1. Accounts

Je maakt een account aan via deze pagina: https://distributie.wmdigitalservices.nl/users/register.

Het aanmaken van een account is vrijblijvend. Mocht je besluiten om geen gebruik te maken van onze diensten, dan is er geen enkele verplichting.


Ja hoor, je mag zoveel accounts aanmaken als je zelf wilt, bijvoorbeeld om releases van verschillende artiesten of labels strikt gescheiden te houden. Enige praktische voorwaarde is dat je voor elk account een apart e-mailadres gebruikt.


Het aanmaken van een account op onze website is vrijblijvend. Je mag dus gerust rondkijken en de mogelijkheden testen.
Pas wanneer je een of meer releases distribueert, worden er kosten in rekening gebracht.


Als je geen mail ontvangt om het aanmaken van een nieuw account te bevestigen, kun je twee dingen doen:
1. Controleer of het mailtje per abuis in je spam-folder terecht is gekomen
2. Heb je helemaal geen mail ontvangen om je account te bevestigen, neem dan contact met ons op via info@wmdigitalservices.nl. We kunnen je account dan handmatig activeren.


Sinds maart 2024 vragen we zowel bestaande als nieuwe klanten om eenmalig hun identiteit te verifiëren tijdens het uitchecken. Deze automatisch check wordt gedaan via Veriff, een dienst die gespecialseerd is in online fraude-preventie.

We willen je ervaring op ons platform uiteraard zo laagdrempelig mogelijk houden, maar om contractuele redenen komen we niet om deze extra maatregel heen. De streamingdiensten vereisen dat distributeurs zorgen voor hoogwaardige content en eventuele klanten met minder goede bedoelingen al in een vroeg stadium tegenhouden. Deze ID-verificatie moet daar aan bijdragen.

De verificatie is eenmalig en wij krijgen zelf geen toegang tot de informatie die je via deze stap achterlaat. We kunnen wel zien of de verificatie geslaagd is.

Heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op.


Ja, het account-gedeelte van onze website is beveiligd met een SSL-certificaat. Je herkent een veilige link aan de letters https. De meeste moderne browsers geven duidelijk aan of een site veilig is, b.v. door het weergeven van een groen hangslotje voor het adres:

wm-digital-https-info-01

Uiteraard raden we je aan om een sterk wachtwoord te gebruiken voor je account. Het is bovendien raadzaam om dit wachtwoord niet op andere websites te gebruiken.


2. Releases: Algemeen

Wanneer je op zoek gaat naar een geschikte online distributeur kom je tientallen mogelijke opties tegen. Natuurlijk moet je kiezen voor een distributeur die aan jouw wensen voldoet, maar we zetten graag een aantal punten op een rijtje die de dienstverlening van WM Digital Services aantrekkelijk maken:

Support en service
– Nederlandstalige support, zowel via telefoon als via mail, Whatsapp en Facebook Messenger. We reageren vrijwel altijd dezelfde werkdag op je bericht.
– We bieden persoonlijke service. We volgen onze klanten op de voet, waardoor we in de meeste gevallen maatwerk kunnen leveren.
– Net als veel artiesten hebben wij de spreuk ‘support your locals’ hoog in het vaandel staan. Samenwerken met een Nederlands distributieplatform, in plaats van (bijvoorbeeld) een Amerikaans bedrijf, past daar wat ons betreft prima bij.

Kosten en betalingen
– Je kunt afrekenen via PayPal of creditcard, maar betalen per bank of met je opgebouwde royalty-tegoed is ook mogelijk.
– Er zijn geen verborgen kosten. Je betaalt eenmalig bij het verzenden van je release en je ontvangt 90% van je royalty’s. ISRC’s en UPC zijn gratis, updaten of verwijderen van een release is gratis, achteraf toevoegen van nieuwe platforms is gratis.
– We maken graag een prijsafspraak met je wanneer je een planning hebt voor meerdere releases, bijvoorbeeld een album met bijbehorende singles.
– Kiezen voor een distributeur zonder jaarlijkse abonnementskosten is voor de meeste kleinere artiesten voordeliger dan jaarlijks betalen, ook wanneer je een klein percentage van je royalty’s inlevert. Distributie op abonnementsbasis betekent in de meeste gevallen ook dat je release offline gehaald wordt zodra je niet meer betaalt. Dat laatste probleem heb je via ons platform niet.
– Sinds onze oprichting in 2009 hebben we onze prijzen nog nooit verhoogd.

Uploads en controles
– Alle aspecten van je release worden grondig gecontroleerd, zodat eventuele vergissingen in de titelgegevens, of problemen met audiobestanden en artwork tijdig hersteld kunnen worden. Niet alle aggregators voeren deze controles uit. We houden ons hierbij aan de eisen die de platforms stellen, zodat je release er altijd perfect uitziet en je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.
– Wanneer je niet zo bedreven bent in het uploaden van bestanden, of wanneer je release gewoon zo snel mogelijk online moet verschijnen, voegen we deze met alle plezier toe aan je account. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.

Royalty’s
– Wanneer je een royalty-betaling aanvraagt, wordt deze binnen één werkdag afgehandeld.
– Je royalty’s worden uitbetaald in euro’s, dus je hebt achteraf geen last van schommelingen in wisselkoersen.
– Om je volledige inkomsten te ontvangen van een Amerikaanse distributeur, zul je een formulier van de Amerikaanse belastingdienst moeten invullen. Dat is niet nodig wanneer je kiest voor een Nederlandse partij.


Een stapsgewijs overzicht van het aanmaken van een nieuwe release vind je in onze upload-handleiding:
www.wmdigitalservices.nl/upload-tips


In principe accepteren we alle releases, in alle genres, maar er zijn een paar uitzonderingen.

De volgende soorten content kunnen niet gedistribueerd worden via ons platform:
– Audioboeken
– Podcasts
– Non-stop dj-mixen
– Karaoke-albums
– Reclamespots en jingles
– Medley’s van meerdere nummers (tenzij voorafgaande toestemming is verkregen van alle betrokken uitgevers)

Verder houden we ons het recht voor om releases te weigeren wanneer we vermoeden dat je niet over alle benodigde rechten beschikt, dat je betrokken bent bij streamingfraude of wanneer onderdelen van je release (met name de audio of het artwork) van te lage kwaliteit zijn.

Daarnaast kunnen streamingdiensten en downloadstores zich het recht voorbehouden om releases niet te accepteren op basis van b.v. genre, taal of regio.


Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van een aantal factoren, zoals het moment van uploaden en de snelheid waarmee stores nieuwe content importeren. Verder geef je zelf een gewenste releasedatum aan.

In het gunstigste geval staat je release binnen enkele werkdagen online, maar ons advies is om de releasedatum minimaal acht dagen vooruit te plannen. Wanneer er correcties aangebracht moeten worden aan je release, zal dit altijd leiden tot een langere verwerkingstijd, lees daarom ook de voorwaarden voor audio en artwork.

Wanneer je gebruik wilt maken van Spotify Playlist Consideration is het advies om je release minimaal tien tot twaalf dagen voor de gewenste releasedatum te verzenden. Meer info over deze optie vind je hier.

Een indicatie van de verwerkingstijd van elk platform kun je terugvinden via het overzicht van de beschikbare stores.

In november en december neemt het aantal releases altijd fors toe, dus het is raadzaam om releases die voor de feestdagen online moeten verschijnen ruim op tijd te uploaden. Een aantal stores verwerkt geen nieuwe releases tussen kerst en nieuwjaar.

Zie ook: Tips voor de planning van je release.


Ja, alle onderdelen van je release – zowel artwork, audio als titelgegevens – worden gecontroleerd voordat je release definitief wordt verzonden naar de door jou gekozen platforms. Zodoende zorgen we ervoor dat eventuele fouten tijdig worden hersteld. Bovendien kunnen we op deze manier garanderen dat je release voldoet aan alle eisen die door de diverse platforms gesteld worden. Dat voorkomt verrassingen achteraf.


QC staat voor ‘Quality Control’. Dit is een laatste (technische) controle van je release voordat deze geïmporteerd wordt door de stores.

De status ‘Pending’ betekent dat je release in de wachtrij staat voor onze kwaliteitscontrole. Zodra we je release goedgekeurd hebben, verschijnt hier de melding ‘Approved’ en de datum waarop dat gebeurd is.


In principe upload je releases zelf via je account. In specifieke gevallen zijn we bereid om hier een uitzondering op te maken. Uiteraard hebben we in dat geval audio, artwork en titelgegevens nodig. Neem contact met ons op via info@wmdigitalservices.nl voor meer informatie.


3. Releases: Audio, artwork en titelgegevens

Het artwork van je release moet aan een aantal eisen voldoen:
– De afbeelding moet vierkant zijn.
– Minimale afmeting 3000 x 3000 pixels, maximale afmeting: 5000 x 5000 pixels.
– Bestandsformaat: jpg, tiff of png.
– Kleuren: RGB.
– Maximale bestandsgrootte: 36MB.
– Vermeldingen van titel en artiest moeten volledig overeenkomen met de metadata van je release. Met andere woorden: een artiestennaam of (onder)titel die op je artwork staat, moet op dezelfde manier in je titelgegevens voorkomen. Ook de ‘rol’ (b.v. de vermelding van ‘featured artists’) moet matchen met je titelgegegevens. Plaats geen extra informatie op het artwork.
– Titels en namen van artiesten dienen duidelijk leesbaar te zijn, ook op klein formaat.
– ‘Side by side translations’ van de titel (dus vermelding van de titel in twee talen) zijn niet toegestaan.
– Pornografische, discriminerende of aanstootgevende afbeeldingen zijn niet toegestaan.
– Artwork moet van hoge kwaliteit zijn, dus niet onscherp of vervormd.

De volgende gegevens mogen niet op het artwork staan:
– Adressen van websites
– Contactgegevens van de artiest
– De ‘rol’ of het instrument van de artiest (‘piano’, ‘dirigent’, etc.), tenzij het om een klassieke release gaat
– Logo’s van downloadstores of streamingdiensten
– Logo’s of namen van bedrijven die niets met de release te maken hebben (logo of naam van je eigen label is wel toegestaan, mits je de labelnaam ook gebruikt in de titelgegevens)
– Prijs-informatie
– Jaartallen (tenzij ze een onderdeel zijn van de titel of de artiestennaam)
– UPC-code (barcode)
– Copyright-tekens
– Verwijzingen naar het formaat van de release (‘single’, ‘album’, ‘LP’, ‘CD’) of andere fysieke eigenschappen (‘Limited Edition’, ‘Stereo’, ‘Digital Download’, lengte van de track, enz.)
– De tracklisting
– #Hashtags (Dit geldt ook voor titels)
– Overige teksten die niet in de titelgegevens voorkomen

Gebruik nooit afbeeldingen van derden zonder voorafgaande toestemming.


We accepteren audiobestanden in de volgende formaten:
.WAV, 16 bit, 44.1 Khz, stereo
.WAV, 16 bit, 48 Khz, stereo
.WAV, 24 bit, 44.1 Khz, stereo
.WAV, 24 bit, 48 Khz, stereo
.WAV, 24 bit, 96 Khz, stereo
.FLAC, 16 bit, 44.1 Khz, stereo

Overige bestanden (mp3, DDP-master, enz.) kunnen niet verwerkt worden.
Audiobestanden dienen van professionele kwaliteit te zijn en geen imperfecties te bevatten, zoals tikken, ruis, ‘drop-outs’, abrupte eindes, e.d.

Tracks dienen minimaal 30 seconden lang te zijn, tenzij het gaat om intro’s, outro’s of ‘interludes’.

Eventuele stiltes aan het begin of einde van een track mogen niet langer zijn dan tien seconden. Hetzelfde geldt voor onderbrekingen in de track zelf. Het toevoegen van ‘hidden audio’ (een extra nummer aan het einde van een track, voorafgegaan door een lange stilte) is niet toegestaan.


Een album kan bestaan uit maximaal 99 tracks.


Ja, bij het aanmaken van een release kun je zelf de gewenste releasedatum aangeven. Houd er rekening mee dat de meeste stores enkele werkdagen nodig hebben voor het importeren en verwerken van een release. Ons advies is om releases minimaal tien dagen voor de gewenste releasedatum te verzenden.

Een indicatie van de verwerkingstijd van elk platform kun je terugvinden via het overzicht van de beschikbare stores.


Bij het aanmaken van een release kun je kiezen onder welk genre deze in de stores moet verschijnen. Het staat de stores vrij om eventueel een ander genre te kiezen, maar doorgaans wordt de voorkeurskeuze overgenomen.

Het kiezen van een ‘primary genre’ is verplicht. Door het invullen van een ‘secondary genre’ kun je je keuze nog verder specificeren, maar deze keuze is niet in alle stores zichtbaar.

Een overzicht van alle beschikbare genre-opties vind je hier.


De indeling van genres en subgenres verschilt per store. Sommige stores hanteren enkele tientallen hoofdgenres, andere stores maken verdere onderverdelingen in subgenres. Verder zitten er soms verschillen in genre-aanduidingen per land of continent.

De genres die je kiest bij het uploaden van je release gelden dus als voorkeur. Stores kunnen zich het recht voorbehouden om het (sub)genre naar eigen wens aan te passen.


Artiestennamen en albumtitels die in HOOFDLETTERS zijn geschreven, worden door sommige stores gewijzigd naar de reguliere schrijfwijze: een hoofdletter aan het begin van de naam en voor de rest kleine letters. Voor afkoringen of niet-bestaande woorden wordt meestal een uitzondering gemaakt. We kunnen hier geen invloed op uitoefenen.

Spotify en Google Play Music accepteren over het algemeen wel artiestennamen die in hoofdletters zijn geschreven. Wanneer ze de naam toch naar kleine letters wijzigen, kunnen we een verzoek indienen om er alsnog hoofdletters van te maken. Wel moeten we hierbij links naar social media accounts (Facebook, instagram) doorgeven, waarop de naam ook op de gewenste manier geschreven is. Wanneer je een afwijkende schrijfwijze hanteert voor je artiestennaam, raden we je dus aan om dit consequent door te voeren op al je openbare profielen.


Ja, distributie van een compilatie / verzamel-album van meerdere artiesten is geen probleem.
Een release geldt als compilatie wanneer er vier of meer artisten (‘primary artists’) aan meewerken.

Op tabblad 1 vul je bij ‘primary artist’ in dit geval “Various Artists” in.
Bij de invidiuele tracks vul je dan de daadwerkelijke naam van de artiesten in.


Namen van componist, tekstschrijver, producer en eventuele andere rollen kun je toevoegen via het uitklapmenu onder ‘primary artist’. Deze optie vind je zowel op tabblad 1 (gegevens voor de hele releases) als op tabblad 3 (gegevens voor individuele tracks). Vergeet niet om op de knop ‘add artist’ te klikken na het invullen van de naam.

Toevoegen rollen


Ja, bij het invullen van de gegevens voor je release kun je je eigen labelnaam of bedrijfsnaam invullen. Deze is in vrijwel alle stores zichtbaar. Wanneer je niets invult, wordt WM Digital Services als label vermeld.

Het toevoegen of wijzigen van de labelnaam doe je op tabblad 1, “Release info”.

wm-digital-add-new-label-faq2


Bij elke release geef je aan in welke taal de nummers gezongen worden. Bij instrumentale tracks is dat uiteraard niet van toepassing. Kies daarom bij deze tracks voor ‘instrumental’.


Bij het uploaden van je release dien je aan te geven of deze “explicit lyrics” bevat. Dit zijn teksten die seksueel expliciet zijn, scheldwoorden of vloeken bevatten of op een andere manier niet geschikt zijn voor minderjarigen. In sommige landen – met name de Verenigde Staten – is het verplicht om dit vooraf aan te geven, zodat er in de downloadstores een waarschuwing bij de betreffende release geplaatst kan worden. Je kunt het vergelijken met de Kijkwijzer voor films.

Het instellen van de opties ‘explicit’ of ‘not explicit’ doe je op trackniveau. Dat wil zeggen dat je de track moet openen om de juiste keuze te maken.

Nadat je een track hebt geüpload, kun je deze op verschillede manier openen:
– met het ‘potloodje’ achter de titel op tabblad 3 in je release
– met de optie ‘edit’ achter de titel op tabblad 4 in je release
– via het menu ’tracks’ bovenaan de pagina


Wanneer je geen ISRC’s (een unieke code voor iedere individuele track) of UPC (een unieke code voor de hele release) hebt, is dat geen probleem: deze codes worden automatisch toegewezen aan je release nadat deze verzonden is naar de stores.

Wil je je eigen reeks ISRC’s gaan gebruiken? Dat regel je via SENA: isrc@sena.nl.

Heb je wel ISRC’s en/of een UPC dan vul je deze op de juiste plek in bij de titelgegevens.


Het ‘reference number’ (tabblad 1 van een release) is een nummer voor intern gebruik, dat gegeneerd wordt op het moment dat je release definitief naar alle platforms wordt verzonden. Je hoeft hier niets in te vullen, dus de optie ‘I don´t have one, please assign a reference number code to this release’ kan aangevinkt blijven.


De Global Release Identifier (GRid) is een unieke code voor digitale releases, die door sommige platforms wordt gebruikt. De meerste artiesten hebben deze code niet zelf, dus bij het invullen van de titelgegevens, mag je dit veld overslaan.


Blijkt er iets niet te kloppen aan je release nadat deze online is verschenen? Je kunt via je account een aantal zaken wijzigen, b.v. de titel van je release (mits deze blijft matchen met de gegevens op het artwork), songtitels, de labelnaam, het genre of de verkoopprijs. Audiobestanden en artwork kunnen ook gewijzigd worden, maar alleen op het moment dat er geen ‘deliveries’ of updates meer in de wachtrij staan voor de betreffende release.

Zaken die niet gewijzigd kunnen worden zijn:
– de artiestennaam (hierop zijn uitzonderingen mogelijk, mail vooraf voor informatie)
– de UPC- en ISRC-codes
– de volgorde van de tracks en het aantal tracks

Nadat je de gewenste wijziging hebt doorgevoerd, verzend je je release opnieuw naar alle platforms waar deze oorspronkelijk ook naartoe is gestuurd. Dit doe je via de optie ‘update’ op tabblad 6 van je release.

Houd er rekening mee dat het enige tijd duurt voordat alle platforms een wijziging verwerkt hebben. Is je wijziging na 14 dagen nog niet zichtbaar? Neem dan contact met ons op.


Er zijn geen “officiële” regels voor de onderverdeling in de diverse release-formaten, maar over het algemeen geldt het volgende:

– Single: een release bestaande uit 1 of 2 tracks
– EP: een release met 3 t/m 7 tracks en een speelduur van minder dan 30 minuten
– Album: een release met 8 of meer tracks


4. Betalingen, royalty's en rechten

Na het uploaden van je release kun je direct afrekenen met PayPal of creditcard (Visa, MasterCard, American Express). Ook is het mogelijk om opgebouwd royalty-tegoed te gebruiken om nieuwe releases geheel of gedeeltelijk af te rekenen.

Betaal je liever per bank na het ontvangen van een factuur? Neem dan vooraf contact met ons op of mail ons de gegevens van je release op het moment dat deze klaarstaat om goedgekeurd te worden.


Na het uploaden van je release kun je direct afrekenen met PayPal of credit card (Visa, MasterCard, American Express). Als je niet beschikt over een van deze betaalmogelijkheden, dan is dat geen probleem: neem dan contact met ons op zodra je release klaar is om verzonden te worden. Je ontvangt dan per mail een factuur, die je per bank kunt betalen. De afhandeling van je release zal hierdoor geen vertraging oplopen.


Facturen voor je distributie-opdrachten kun je vinden op het tabblad ‘order invoices’ onder ‘my account’.

Wanneer je ingelogd bent, kun je ook rechtstreeks naar deze link gaan:
https://distributie.wmdigitalservices.nl/user/invoices


Ja, je kunt je opgebouwde royalty-tegoed gebruiken op het moment dat je een nieuwe release afrekent. Je krijgt dan de keuze of je dat tegoed wilt aftrekken van de totale prijs of niet. Als je royalty-tegoed niet voldoende is voor het betalen van het totale bedrag, dan reken je de rest gewoon af via PayPal of creditcard.

Hebben we afgesproken dat je achteraf een factuur ontvangt en per bank betaalt? Ook in dat geval kunnen we je openstaande royalty-tegoed aftrekken van de kosten voor distributie van je nieuwe release(s). Meld dan vooraf per mail dat je gebruik wilt maken van deze optie.


Royalty-betalingen worden gedaan per bank of via PayPal, nadat je via je account hebt aangegeven dat je een betaling wilt ontvangen. Je vindt je actuele royalty-saldo via de pagina ‘Royalties’ -> ‘Balance’ in je account.

Heb je geen PayPal-account, dan kun je dit gratis openen via PayPal.com. Je kunt bedragen die je via PayPal ontvangt eenvoudig overmaken naar je eigen bankrekening.

Heb je geen PayPal-account en wil je hier ook geen gebruik van maken? Geen probleem, dan betalen we je royalty’s per bank. Zorg er in dat geval voor dat we beschikken over je actuele bankgegevens.


Wanneer je ingelogd bent, zie je via ‘Royalties’ -> ‘Balance’ welk bedrag er geïnd kan worden. Je vraagt een betaling aan via de knop ‘Request outpayment’. Als de knop niet zichtbaar is, is er nog niet voldoende saldo om een betaling aan te vragen.

Je bepaalt zelf of je het volledige openstaande bedrag wilt laten uitbetalen, of een gedeelte daarvan.

Opgebouwd royalty-tegoed kan ook gebruikt worden voor het afrekenen van nieuwe releases.


Nee, er worden geen voorschotten betaald. Alleen royalty-betalingen die daadwerkelijk afgerekend zijn – en die je dus terugziet onder ‘Balance’ – worden betaald.


De informatie over verkochte downloads en streams wordt niet in ‘real-time’ weergegeven: het duurt enige tijd voordat stores hun rapportages indienen. Doorgaans gebeurt dit ongeveer zes tot acht weken na afloop van een maand.

Voorbeeld: je release is in januari online verschenen en sindsdien ook daadwerkelijk gedownload of gestreamd. Je ziet dan in de loop van maart de eerste royalty-informatie in je account. In eerste instantie zie je een schatting van het te ontvangen bedrag. Na enige tijd wordt dit vervangen door de definitieve afrekening.

Houd er rekening mee dat niet alle platforms op hetzelfde moment en met dezelfde snelheid rapporteren.

Op de pagina met royalty-updates kun je zien of we rapportages en betalingen over een bepaalde periode al hebben ontvangen van de stores.

TIP: Meld je aan voor Spotify for Artists om snel uitgebreide informatie te krijgen over hoe jouw releases presteren op Spotify.


Op de pagina ‘royalty-updates‘ kun je zien of een bepaalde store al gerapporteerd heeft over een bepaalde periode.


“Artificial streaming” is het kunstmatig beïnvloeden van het aantal streams dat je genereert op Spotify of andere streamingdiensten, hetzij handmatig, door het inzetten van ‘bots’ of door je releases tegen betaling op playlists te laten zetten. Al deze handelingen gaan in tegen de voorwaarden van Spotify en de andere platforms, en het is ook in strijd met onze eigen anti-fraud policy.

Lees hier wat Spotify zegt over “artifical streaming” en welke maatregelen zij nemen indien deze vorm van fraude gecontateerd wordt:
https://artists.spotify.com/help/article/third-party-services-that-guarantee-streams

Mocht je gebruikmaken van diensten die releases tegen betaling op playlists zetten, gegarandeerde volgers beloven of op andere manier helpen om het aantal streams op niet-organische manier te verhogen, dan adviseren we je met klem om dat niet te doen. Ook als Spotify zelf geen actie onderneemt, houden we ons het recht voor om passende maatregelen te nemen als blijkbaar dat je releases structureel voorkomen in de ‘artificial streaming reports’ die we maandelijks ontvangen van Spotify.


5. Stores: Algemeen

Een actueel overzicht van alles stores en platforms in ons distributiepakket vind je hier. Na het afronden van het upload-proces kun je kiezen of je je releases naar alle stores wilt sturen, of dat je een selectie wilt maken. Houd er rekening meer dat stores en diensten zonder voorafgaande kennisgeving van naam kunnen wijzigen of opgeheven kunnen worden. Bovendien kunnen stores zich het recht voorbehouden om content niet, of niet wereldwijd, te plaatsen op basis van bijvoorbeeld genre of regio waarin ze actief zijn.

Zie ook: Uitzonderingen voor gebruik Facebook Rights Manager, YouTube Content ID en TikTok.


Nadat je release online is verschenen, blijft deze in principe “voor altijd” beschikbaar in de diverse stores. In theorie kan een store zonder opgaaf van redenen releases na verloop van tijd verwijderen, maar in de praktijk komt dat zelden voor. Verder kan het natuurlijk voorkomen dat een downloadstore of streamingdienst helemaal gesloten wordt.

Als je je release zelf wilt laten verwijderen, dan doe je dat via de optie “Takedown from all channels” (tabblad “Distribution”) bij de betreffende release, of je mailt naar info@wmdigitalservices.nl.


Nee, stores kunnen zich het recht voorbehouden om content niet, of niet wereldwijd, te plaatsen op basis van bijvoorbeeld genre, regio of inhoud. Bij de grootste platforms – iTunes/Apple Music, Spotify, Deezer, Google Play, enz. – maken we niet vaak mee dat een release niet geplaatst wordt. Mocht dit onverhoopt toch voorkomen, dan kunnen we hier helaas niets aan veranderen.


Het claimen van je artiestenprofiel op Amazon Music doe je via https://artists.amazonmusic.com/.

Via Amazon Music for Artists kun je een eigen profielfoto toevoegen, krijg je inzicht in allerlei statistieken ne kun je problemem met je profiel melden bij Amazon.

Behalve via de website is Amazon Music for Artists ook beschikbaar als app voor iOS en Android.


Deezer heeft sinds begin 2020 een optie die vergelijkbaar is met Spotify for Artists: Deezer for Creators (voorheen Deezer Backstage). Net als bij Spotify for Artists kun je via Deezer for Creators je profiel aanvullen met foto’s, een biografie en links naar je social media-accounts. Daarnaast belooft ook Deezer dat je meer inzicht krijgt in het luistergedrag van je fans.

Aanmelden voor Deezer for Creators doe je via https://creators.deezer.com/user/login.

Je hebt de keuze om je aan te melden als artiest, label of manager. Voor je aanmelding heb je o.a. een UPC nodig van een van je releases en verder dien je de naam en het email-adres van je distributeur door te geven. Daarnaast kun je links invullen voor je profielen op Facebook, Instagram en Twitter, maar deze zijn niet verplicht.


Van tracks die verzonden worden naar TikTok kun je zelf de begintijd instellen van het fragment dat op TikTok gebruikt moet worden.

Hoe werkt het?
– Wanneer je een audiotrack hebt geüpload, kun je deze openen met het ‘potloodje’ op tabblad 3 of de ‘edit’-optie op tabblad 4 in je release.
– Onderaan de pagina vind je nu de optie ‘Start Point Time’. Hier vul je de gewenste starttijd in.
– Het formaat is mm:ss, dus wanneer je wilt dat de track op TikTok begint bij 1 minuut 20 seconden, dan voer je ’01:20′ in
– De optie werkt alleen bij nummers die langer dan 30 seconden duren en de opgegeven begintijd moet minimaal 30 seconden voor het einde van de track liggen.


Muziek-app Shazam biedt artiesten de mogelijkheid om hun profiel te claimen. Met een geverifieerd profiel kun je zelf je artiestenfoto aanpassen en nieuwsberichten toevoegen. Daarnaast krijg je toegang tot uitgebreide statistieken. Je verifieert je Shazam-account via deze link.


6. Stores: Spotify

Het wijzigen van de standaard bandfoto/artiestenfoto op Spotify doe je via Spofity for Artists, het ‘dashboard’ voor artiesten. Via deze optie kun je ook een biografie en links naar social media toevoegen aan je artiestenprofiel. Verder krijg je inzicht in allerlei statistieken en zijn er promotie-opties voor nieuwe releases.

Aanmelden voor Spotify for Artists doe je via deze link. Aangezien de toegang wordt gekoppeld aan een persoonlijk Spotify-account kunnen wij deze aanmelding niet voor je regelen.


Het toevoegen van een biografie op Spotify doe je via Spofity for Artists (voorheen Spotify Fan Insights), het ‘dashboard’ voor artiesten waarmee je inzicht krijgt in statstieken voor jouw releases.

Aanmelden voor Spotify for Artists doe je via deze link. Aangezien de toegang wordt gekoppeld aan een persoonlijk Spotify-account kunnen wij deze aanmelding niet voor je regelen.

Een Spotify-biografie mag maximaal 1500 tekens lang zijn. Het is mogelijk om een link naar een Wikipedia-pagina toe te voegen aan je bio.


Spotify toont op je artiestenprofiel een tabblad ‘concerten’. Dit tabblad wordt gevuld met gegevens van Songkick, een dienst die het voor fans mogelijk maakt om op de hoogte te blijven van optredens van hun favoriete artiesten. Om je eigen concertdata te tonen op Spotify, heb je dus een artiesten-account bij Songkick nodig. Meer informatie vind je hier.


Via Spotify for Artists biedt Spotify de mogelijkheid één van je nog te verschijnen te tracks onder de aandacht te brengen van de samenstellers van hun officiële playlists.

Hoe werkt het?
– Je hebt je Spotify-profiel geclaimd via Spotify for Artists.
– Zodra wij je release hebben afgeleverd bij Spotify zie je deze binnen twee tot drie werkdagen terug in je Spotify for Artists-dashboard onder de ‘upcoming’ releases.
– Je kunt alleen tracks aanmelden die nog niet op Spotify verschenen zijn. Zodra de release ‘live’ is, kun je deze niet meer aanmelden voor eventuele plaatsing op Spotify-playlists. Zorg er dus voor dat er voldoende tijd zit tussen het moment van uploaden en de eigenlijke releasedatum. Spotify adviseert om ervoor te zorgen dat ze je release minimaal zeven dagen voor de releasedatum hebben ontvangen. Dat betekent dat het verstandig is om je release minimaal tien dagen voor de releasedatum te verzenden via ons platform.
– Je kiest het nummer dat je onder de aandacht wilt brengen van de Spotify-redactie en vult alle gegevens in. Spotify vraagt o.a. om de taal van je nummer, de belangrijkste instrumenten en de ‘mood’ van je track. Verder heb je de mogelijkheid om extra informatie toe te voegen over de inhoud van het nummer en over je promotieplannen.

Spotify geeft géén garantie dat je nummer ook daadwerkelijk op een of meer playlists geplaatst zal worden.


Het kan helaas voorkomen dat je artiestennaam of de naam van je band al bestaat. Voor de stores is het in de meeste gevallen niet vooraf duidelijk dat het om verschillende artiesten gaat en dus worden je releases samengevoegd met die van je naamgenoot.

Spotify en iTunes/Apple Music bieden gelukkig de mogelijkheid om je releases te ‘splitsen’, en dus te zorgen dat die van de gelijknamige artiest op een andere pagina komen te staan. Stuur je splitsingsverzoek naar info@wmdigitalservices.nl en wij dienen het in bij beide platforms. Andere stores bieden op dit moment helaas geen optie om releases van gelijknamige artiesten te splitsen.


Alle releases die korter zijn dan 30 minuten en/of bestaan uit 5 tracks of minder worden door Spotify automatisch vermeld onder ‘Singles en EP’s’. Dit kan helaas niet gewijzigd worden.


De ‘related artists’ (aanverwante artiesten) die Spotify weergeeft, kunnen niet handmatig gewijzigd worden. Spotify genereert deze lijst van artiesten automatisch aan de hand van het luistergedrag van de gebruikers en gegevens die extern verzameld worden (b.v. op social media). Dit geldt ook voor andere stores die ‘related artists’ tonen bij jouw releases.


7. Stores: Apple Music en iTunes

Apple Music for Artists is het analytics-platform van Apple, waarmee je meer inzicht krijgt in de statistieken van je streams en downloads via Apple Music en iTunes. Ook gegevens van Shazam (dat eigendom is van Apple) vind je terug in Apple Music for Artists.

Aanmelden voor Apple Music for Artists kan via deze link.
Je hebt een Apple ID nodig om je te kunnen aanmelden. Verder wordt er bij aanmelding gevraagd om contactgegevens (inclusief telefoonnummer) en links naar Facebook- en Twitter-accounts.


Apple heeft een eigen “link maker” waarmee je links, buttons, widgets en banners kunt maken. Deze kun je embedden in je eigen website, zodat je fans snel kunnen doorklikken naar je release op iTunes of Apple Music.

Je vindt de Link Maker hier.


Nummers die tien minuten of langer duren, worden door iTunes automatisch gemarkeerd als ‘album only’. Dat wil zeggen dat ze niet los gekocht kunnen worden, maar alleen als onderdeel van het hele album.


8. Stores: YouTube en YouTube Music

Wij kunnen een Official Artist Channel voor je aanvragen bij YouTube. Daarvoor hebben we de link naar je bestaande YouTube-kanaal nodig. De kosten voor het aanvragen van een Official Artist Channel bedragen 5 euro. Houd er rekening mee dat het twee tot drie maanden kan duren voordat YouTube het verzoek verwerkt heeft.

Je moet aan deze vereisten voldoen om in aanmerking te komen voor een officieel artiestenkanaal:

– Je bezit en beheert het YouTube-kanaal van een afzonderlijke artiest of band dat gericht is op de muziek van de artiest of band. Zorg ervoor dat de naam van je bestaande kanaal overeenkomt met de artiestennaam.
– Je hebt op YouTube minimaal 1 officiële muziekrelease die is geleverd en gedistribueerd door een muziekdistributeur of label.
– Je kanaal voldoet aan alle beleidsregels van YouTube, waaronder de Communityrichtlijnen, de Servicevoorwaarden en het auteursrechtbeleid van YouTube.
– Je hebt in de profielgegevens van je bestaande YouTube-kanaal links naar je social media en/of officiële website ingevuld.


YouTube Audio Content ID – soms ook YouTube monetization genoemd – kent enkele specifieke eisen en voorwaarden. Gebruik YouTube Audio Content ID alleen als je voor 100% de rechten hebt op het aangeleverde materiaal, dus zowel op de opnames als op de composities. De complete voorwaarden vind je hier.

Voor het gebruik van YouTube Content ID is voorafgaande toestemming nodig. Deze kunnen we alleen aanvragen voor labels, niet voor individuele artiesten.


9. Auteursrecht

De kanalen Facebook Rights Manager, YouTube Content ID en TikTok mogen alleen gebruikt worden voor releases waar je voor 100% eigenaar van bent. Met andere woorden: je mag deze opties nooit activeren voor covers, bewerkingen, remixen of wanneer er samples van derden voorkomen in je tracks. Dat geldt dus zelfs als je wel toestemming hebt om je bewerking of remix op andere platforms uit te brengen.


Nee, je bent niet verplicht om je aan te melden bij Buma/Stemra, Sena of andere auteursrechtenorganisaties.
Of aanmelding voor jou relevant is, kun je het beste zelf bekijken.

Voor meer informatie verwijzen we je graag naar de websites van de betreffende organisaties.

Nederland:
– Buma/Stemra: www.bumastemra.nl
– Sena: www.sena.nl

België:
– Sabam: www.sabam.be
– PlayRight: www.playright.be


WM Digital Services

Online muziekdistributie met een persoonlijke touch: jouw muziek op Spotify, iTunes, Apple Music, Deezer, Tidal, Instagram en andere grote platforms.

Mail: info@wmdigitalservices.nl
Tel: 06-52384531 [Alleen tijdens kantooruren]

KvK-nummer 14122344
Btw-nummer NL001103189B98

Alle op onze website genoemde bedragen zijn incl. 21% btw.

Social Media