Help

Kom je er niet uit? We verzamelen op deze pagina veelgestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet bij? Mail gerust naar info@wmdigitalservices.nl.

Accounts

Ja hoor, je mag zoveel accounts aanmaken als je zelf wilt, bijvoorbeeld om releases van verschillende artiesten of labels strikt gescheiden te houden. Enige praktische voorwaarde is dat je voor elk account een apart e-mailadres gebruikt.


Als je geen mail ontvangt om het aanmaken van een nieuw account te bevestigen, kun je twee dingen doen:
1. Controleer of het mailtje per abuis in je spam-folder terecht is gekomen
2. Heb je helemaal geen mail ontvangen om je account te bevestigen, neem dan contact met ons op via info@wmdigitalservices.nl. We kunnen je account dan handmatig aanmaken.


Ja, het account-gedeelte van onze website is beveiligd met een SSL-certificaat. Je herkent een veilige link aan de letters https. De meeste moderne browsers geven duidelijk aan of een site veilig is, b.v. door het weergeven van een groen hangslotje voor het adres:

wm-digital-https-info-01

Uiteraard raden we je aan om een sterk wachtwoord te gebruiken voor je account. Het is bovendien raadzaam om dit wachtwoord niet op andere websites te gebruiken.


Audio, artwork en titelgegevens

Het artwork van je release moet aan een aantal eisen voldoen:
– De afbeelding moet vierkant zijn.
– Minimale afmeting 3000 x 3000 pixels, maximale afmeting: 5000 x 5000 pixels.
– Formaat: jpg, tiff of png.
– Kleuren: RGB.
– Maximale bestandsgrootte: 36MB.
– Vermeldingen van titel en artiest moeten overeenkomen met de metadata van je release. Met andere woorden: een artiestennaam of (onder)titel die op je artwork staat, moet ook in je titelgegevens voorkomen. Plaats geen extra informatie op het artwork.
– Titels en namen van artiesten dienen duidelijk leesbaar te zijn, ook op klein formaat.
– Adressen van websites zijn niet toegestaan op het artwork.
– Logo’s van downloadstores of streamingdiensten zijn niet toegestaan op het artwork.


We accepteren de volgende formaten:
.WAV, 16 bit, 44.1 Khz, stereo
.WAV, 24 bit, 44.1 Khz, stereo
.FLAC, 16 bit, 44.1 Khz, stereo


Blijkt er iets niet te kloppen aan je release nadat deze online is verschenen? Je kunt via je account een aantal zaken wijzigen, b.v. het artwork, de audiobestanden, de titel van je release, songtitels, de labelnaam, het genre, de verkoopprijs. Zaken die niet gewijzigd kunnen worden zijn: de artiestennaam, de UPC- of ISRC-codes en de volgorde van de tracks. Je kunt ook achteraf geen extra tracks toevoegen of verwijderen.

Nadat je de gewenste wijziging hebt doorgevoerd, verzend je je release opnieuw naar alle platforms waar deze oorspronkelijk ook naartoe is gestuurd. Dit doe je via de optie ‘update’ op tabblad 6 van je release.

Houd er rekening mee dat het enige tijd duurt voordat alle platforms een wijziging verwerkt hebben. Is je wijziging na 14 dagen nog niet zichtbaar? Neem dan contact met ons op.


Artiestennamen en albumtitels die in HOOFDLETTERS zijn geschreven, worden door vrijwel alle stores gewijzigd naar de reguliere schrijfwijze: een hoofdletter aan het begin van de naam en voor de rest kleine letters. Voor afkoringen of niet-bestaande woorden wordt soms een uitzondering gemaakt. We kunnen hier geen invloed op uitoefenen.

De uitzonderingen op de regel zijn iTunes/Apple Music en Google Play Music: deze store accepteren over het algemeen wel artiestennamen die in hoofdletters zijn geschreven.


Ja, bij het invullen van de gegevens voor je release kun je je eigen labelnaam of bedrijfsnaam invullen. Deze is in vrijwel alle stores zichtbaar. Wanneer je niets invult, wordt WM Digital Services als label vermeld.

Het toevoegen of wijzigen van de labelnaam doe je op tabblad 1, “Release info”.

wm-digital-add-new-label-faq2


Bij het uploaden van je release dien je aan te geven of deze “explicit lyrics” bevat. Dit zijn teksten die seksueel expliciet zijn, scheldwoorden of vloeken bevatten of op een andere manier niet geschikt zijn voor minderjarigen. In sommige landen – met name de Verenigde Staten – is het verplicht om dit vooraf aan te geven, zodat er in de downloadstores een waarschuwing bij de betreffende release geplaatst kan worden. Je kunt het vergelijken met de Kijkwijzer voor films.


Wanneer je geen ISRC’s (een unieke code voor iedere individuele track) of UPC (een unieke code voor de hele release) hebt, is dat geen probleem: deze codes worden automatisch toegewezen aan je release nadat deze verzonden is naar de stores.

Wil je je eigen reeks ISRC’s gaan gebruiken? Dat regel je via SENA: isrc@sena.nl.

Heb je wel ISRC’s en/of een UPC dan vul je deze op de juiste plek in bij de titelgegevens.


Betalingen en royalty's

Na het uploaden van je release kun je direct afrekenen met PayPal of creditcard (Visa, MasterCard, American Express). Ook is het mogelijk om opgebouwd royalty-tegoed te gebruiken om nieuwe releases geheel of gedeeltelijk af te rekenen.

Betaal je liever per bank na het ontvangen van een factuur? Neem dan vooraf contact met ons op of mail ons de gegevens van je release op het moment dat deze klaarstaat om goedgekeurd te worden.


Ja, je kunt je opgebouwde royalty-tegoed gebruiken op het moment dat je een nieuwe release afrekent. Je krijgt dan de keuze of je dat tegoed wilt aftrekken van de totale prijs of niet. Als je royalty-tegoed niet voldoende is voor het betalen van het totale bedrag, dan reken je de rest gewoon af via PayPal of creditcard.

Hebben we afgesproken dat je achteraf een factuur ontvangt en per bank betaalt? Ook in dat geval kunnen we je openstaande royalty-tegoed aftrekken van de kosten voor distributie van je nieuwe release(s). Meld dan vooraf per mail dat je gebruik wilt maken van deze optie.


Na het uploaden van je release kun je direct afrekenen met PayPal of credit card (Visa, MasterCard, American Express). Als je niet beschikt over een van deze betaalmogelijkheden, dan is dat geen probleem: neem dan contact met ons op zodra je release klaar is om verzonden te worden. Je ontvangt dan per mail een factuur, die je per bank kunt betalen. De afhandeling van je release zal hierdoor geen vertraging oplopen.


Royalty-betalingen ontvang je via PayPal. Heb je nog geen PayPal-account, dan kun je dit gratis openen via PayPal.com. Je kunt bedragen die je via PayPal ontvangt eenvoudig overmaken naar je eigen bankrekening, maar je kunt er bijvoorbeeld ook de distributie van je nieuwe releases mee betalen.

Heb je geen PayPal-account? Geen probleem, dan betalen we je royalty’s per bank. Zorg er in dat geval voor dat we beschikken over je actuele bankgegevens.


Wanneer je ingelogd bent, zie via ‘sales’ -> ‘balance’ welk bedrag er geïnd kan worden. Je vraagt een betaling aan via de knop ‘request outpayment’. Als de knop niet zichtbaar is, is er nog niet voldoende saldo om een betaling aan te vragen.

Je bepaalt zelf of je het volledige openstaande bedrag wilt laten uitbetalen, of een gedeelte daarvan.


De informatie over verkochte downloads en streams wordt niet in ‘real-time’ weergegeven: het duurt enkele weken voordat stores hun rapportages indienen. Doorgaans gebeurt dit ongeveer zes weken na afloop van een maand.

Voorbeeld: je release is in januari online verschenen en sindsdien ook daadwerkelijk gedownload of gestreamd. Je ziet dan medio maart de eerste royalty-informatie in je account. In eerste instantie zie je een schatting van het te ontvangen bedrag. Na enige tijd wordt dit vervangen door de definitieve afrekening.

Houd er rekening mee dat niet alle platforms op hetzelfde moment en met dezelfde snelheid rapporteren.

Op de pagina met royalty-updates kun je zien of we rapportages en betalingen over een bepaalde periode al hebben ontvangen van de stores.

TIP: Meld je aan voor Spotify Fan Insights om snel uitgebreide informatie te krijgen over hoe jouw releases presteren op Spotify. Je kunt via Fan Insights ook eenvoudig je artiestenfoto op Spotify wijzigen.


Op de pagina ‘royalty-updates‘ kun je zien of een bepaalde store al gerapporteerd heeft over een bepaalde periode.


Ringtones

Ringtones worden alleen geaccepteerd door iTunes.


Stores

Een actueel overzicht van alles stores en platforms in ons distributiepakket vind je hier. Na het afronden van het upload-proces kun je kiezen of je je releases naar alle stores wilt sturen, of dat je een selectie wilt maken. Houd er rekening meer dat stores en diensten zonder voorafgaande kennisgeving van naam kunnen wijzigen of opgeheven kunnen worden. Bovendien kunnen stores zich het recht voorbehouden om content niet, of niet wereldwijd, te plaatsen op basis van bijvoorbeeld genre of regio waarin ze actief zijn.


Nadat je release online is verschenen, blijft deze in principe “voor altijd” beschikbaar in de diverse stores. In theorie kan een store zonder opgaaf van redenen releases na verloop van tijd verwijderen, maar in de praktijk komt dat zelden voor.

Als je je release zelf wilt laten verwijderen, dan doe je dat via de optie “Takedown from all channels” (tabblad “Distribution”) bij de betreffende release, of je mailt naar info@wmdigitalservices.nl.


Nee, stores kunnen zich het recht voorbehouden om content niet, of niet wereldwijd, te plaatsen op basis van bijvoorbeeld genre of regio. Bij de grootste platforms – iTunes/Apple Music, Spotify, Deezer, Google Play, enz. – maken we echter zelden mee dat een release niet geplaatst wordt. Mocht dit onverhoop toch voorkomen, dan kunnen we hier helaas niets aan veranderen.


Het wijzigen van de standaard bandfoto/artiestenfoto op Spotify doe je via Spofity for Artists (voorheen Spotify Fan Insights), het ‘dashboard’ voor artiesten waarmee je inzicht krijgt in statstieken voor jouw releases.

Aanmelden voor Spotify for Artists doe je via deze link. Aangezien de toegang wordt gekoppeld aan een persoonlijk Spotify-account kunnen wij deze aanmelding niet voor je regelen.


Het toevoegen van een biografie op Spotify doe je via Spofity for Artists (voorheen Spotify Fan Insights), het ‘dashboard’ voor artiesten waarmee je inzicht krijgt in statstieken voor jouw releases.

Aanmelden voor Spotify for Artists doe je via deze link. Aangezien de toegang wordt gekoppeld aan een persoonlijk Spotify-account kunnen wij deze aanmelding niet voor je regelen.

Een Spotify-biografie mag maximaal 1500 tekens lang zijn. Het is mogelijk om een link naar een Wikipedia-pagina toe te voegen aan je bio.


Het kan helaas voorkomen dat je artiestennaam of de naam van je band al bestaat. Voor de stores is het in de meeste gevallen niet vooraf duidelijk dat het om verschillende artiesten gaat en dus worden je releases samengevoegd met die van je naamgenoot.

Spotify en iTunes/Apple Music bieden gelukkig de mogelijkheid om je releases te ‘splitsen’, en dus te zorgen dat die van de gelijknamige artiest op een andere pagina komen te staan. Stuur je splitsingsverzoek naar info@wmdigitalservices.nl en wij dienen het in bij beide platforms.

Je kunt het verzoek eventueel ook rechtstreeks indienen bij Spotify via dit formulier.

Bij Google Play Music kun je het probleem van dubbele artiestenamen oplossen door je eigen artiestenpagina te claimen. Andere stores bieden op dit moment helaas geen optie om releases van gelijknamige artiesten te splitsen.


Alle releases die korter zijn dan 30 minuten en/of bestaan uit 5 tracks of minder worden door Spotify automatisch vermeld onder ‘singles’. Dit kan helaas niet gewijzigd worden.


De ‘related artists’ (aanverwante artiesten) die Spotify weergeeft, kunnen niet handmatig gewijzigd worden. Spotify genereert deze lijst van artiesten automatisch aan de hand van het luistergedrag van de gebruikers en gegevens die extern verzameld worden (b.v. op social media). Dit geldt ook voor andere stores die ‘related artists’ tonen bij jouw releases.


Spotify toont op je artiestenprofiel een tabblad ‘concerten’. Dit tabblad wordt gevuld met gegevens van Songkick, een dienst die het voor fans mogelijk maakt om op de hoogte te blijven van optredens van hun favoriete artiesten. Om je eigen concertdata te tonen op Spotify, heb je dus een artiesten-account bij Songkick nodig. Meer informatie vind je hier.


Apple Music Connect is het onderdeel van Apple Music waar je als artiest zelf extra content kunt toevoegen. Denk daarbij aan foto’s of filmpjes die je wilt delen met je fans. Apple Music Connect werkt alleen op mobiele apparaten met iOS8.4 of hoger. Aanmeldinstructies vind je hier. Apple Music maakt standaard deel uit van ons pakket, dus om je singles of albums beschikbaar te maken, hoef je geen extra stappen te ondernemen.


Apple heeft een eigen “link maker” waarmee je links, buttons, widgets en banners kunt maken. Deze kun je embedden in je eigen website, zodat je fans snel kunnen doorklikken naar je release op iTunes of Apple Music.

Je vindt de Link Maker hier.


Nummers die tien minuten of langer duren, worden door iTunes automatisch gemarkeerd als ‘album only’. Dat wil zeggen dat ze niet los gekocht kunnen worden, maar alleen als onderdeel van het hele album.


Om je artiestenpagina op Deezer te kunnen bewerken, dien je contact op te nemen met Deezer4Artists: d4a@deezer.com. Je krijgt hiermee ook toegang tot uitgebreide statistieken en de mogelijkheid om extra content te uploaden voor je fans.


Via de Google Play Artist Hub kun je je eigen winkelpagina claimen op Google Play Music. Je kunt deze pagina vervolgens personaliseren. Om gratis gebruik te kunnen maken van deze optie dient minimaal één van je releases gepubliceerd te zijn op Google Play Music. Mogelijk wordt er om credit card-gegevens gevraagd om je identiteit te verifiëren.

– Ga naar music.google.com/publish.
– Log in met het Google-account waarmee je de pagina wilt gaan beheren.
– Volg de verdere instructies en accepteer de ‘terms of service’.


Muziek-app Shazam biedt artiesten de mogelijkheid om hun profiel te claimen. Met een geverifieerd profiel kun je zelf je artiestenfoto aanpassen en nieuwsberichten toevoegen. Daarnaast krijg je toegang tot uitgebreide statistieken. Je verifieert je Shazam-account via deze link.


Uploaden van een release

Ja hoor, mocht je – om wat voor reden dan ook, b.v omdat je veel content ineens wilt aanbieden – zelf je releases niet aan je account willen toevoegen, dan kunnen wij dat voor je doen. Uiteraard hebben we in dat geval audio, artwork en titelgegevens nodig. Neem contact met ons op via info@wmdigitalservices.nl voor meer informatie.


Ja, bij het aanmaken van een release kun je zelf de gewenste releasedatum aangeven. Houd er rekening mee dat de meeste stores enkele werkdagen nodig hebben voor het importeren van een release. Het is daarom raadzaam om de releasedatum minimaal vijf werkdagen vooruit te plannen.

Een indicatie van de verwerkingstijd van elk platform kun je terugvinden via het overzicht van de beschikbare stores.


Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van een aantal factoren, zoals het moment van uploaden en de snelheid waarmee stores nieuwe content importeren. In het gunstigste geval staat je release binnen 3 tot 4 werkdagen online, maar ons advies is om de releasedatum minimaal vijftien dagen vooruit te plannen. Wanneer er correcties aangebracht moeten worden aan je release, zal dit altijd leiden tot een langere verwerkingstijd.

iTunes heeft over het algemeen een langere verwerkingstijd dan de meeste streamingdiensten.

Een indicatie van de verwerkingstijd van elk platform kun je terugvinden via het overzicht van de beschikbare stores.

In november en december neemt het aantal releases altijd fors toe, dus het is raadzaam om releases die voor de feestdagen online moeten verschijnen ruim op tijd te uploaden. Een aantal stores verwerkt geen nieuwe releases tussen kerst en nieuwjaar.


Bij het aanmaken van een release kun je kiezen onder welk genre deze in de stores moet verschijnen. Het staat de stores vrij om eventueel een ander genre te kiezen, maar doorgaans wordt de voorkeurskeuze overgenomen.

Het kiezen van een ‘primary genre’ is verplicht. Door het invullen van een ‘secondary genre’ kun je je keuze nog verder specificeren, maar deze keuze is niet in alle stores zichtbaar.

Een overzicht van alle beschikbare genre-opties vind je hier.


Namen van componist, tekstschrijver, producer en eventuele andere rollen kun je toevoegen via het uitklapmenu onder ‘primary artist’. Deze optie vind je zowel op tabblad 1 (gegevens voor de hele releases) als op tabblad 3 (gegevens voor individuele tracks). Vergeet niet om op de knop ‘add artist’ te klikken na het invullen van de naam.

Toevoegen rollen


Een album kan bestaan uit maximaal 99 tracks.


Het ‘reference number’ (tabblad 1 van een release) is een nummer voor intern gebruik, dat gegeneerd wordt op het moment dat je release definitief naar alle platforms wordt verzonden. Je hoeft hier niets in te vullen, dus de optie ‘I don´t have one, please assign a reference number code to this release’ kan aangevinkt blijven.


QC staat voor ‘Quality Control’. Dit is een laatste (technische) controle van je release voordat deze geïmporteerd wordt door de stores. Deze controle gebeurt extern, dus we hebben geen invloed op de snelheid waarmee deze afgehandeld wordt. In de meeste gevallen duurt dit traject echter niet langer dan 1 tot 2 werkdagen.


WM Digital Services

Online muziekdistributie met een persoonlijke touch: jouw muziek op iTunes, Apple Music, Spotify, Deezer, Tidal en andere grote platforms.

Mail: info@wmdigitalservices.nl
Tel: 06-52384531

KvK-nummer 14122344
Btw-nummer NL156179532B01

Social Media